Weekblad Uden/Veghel:
artikel:
'Udenaar schildert Kruisweg in Spijkerbroek'
Persbericht 25 januari 2005.
Kruisweg van Pierre Servat (pseudoniem voor Pierre van Hemert) voor het eerst in zijn geheel te zien in Abdij Mariënkroon te Nieuwkuijk.
De in 1939 in Vught geboren en getogen kunstenaar Pierre Servat, die sinds 1997 in Uden woont en werkt, vervulde met het schilderen van een kruisweg zijn levensdroom. Hij laat het hele verhaal afspelen in onze tijd. Een tijd die voor miljoenen mensen een lijdensweg op aarde is. Vele onschuldige mensen worden steeds opnieuw vermoord, gemarteld en gestenigd. In deze kruisweg is Jezus lijden symbool voor al dat menselijk lijden, dat iedere dag opnieuw overal ter wereld wordt geleden, een lijden dat Jezus met ons mee lijdt.
Pierre maakt veel gebruik van symboliek in zijn schilderijen. Hij werkt in lichte heldere kleuren. Aan 'zijn kruisweg' heeft hij 14 maanden met een intens gevoel en met volle kracht gewerkt. Het geeft hem een geweldig goed gevoel dat hij nu voor veel mensen te zien zal zijn. De veertien doeken van 1 x 1 meter zijn tentoongesteld in de Kruisgang van de Abdij in de Vastentijd, de periode van 9 februari tot en met 3 april 2005.
De expositie is geopend direct voor en direct na alle openbare kerkdiensten in de kapel en tijdens de openingsuren van tentoonstellingen van de Stichting Honsoirde in de oude toren van de Abdij.
Nieuwkuijk, januari 2005.
In de krant Groeiend Best van dinsdag 12 april 2005:
In de Lidwinakerk is tot en met eind mei een eigentijdse versie van de Kruisweg te zien. De schilderstukken zijn van de hand van Pierre Servat (van Hemert). De kruisweg is te bezichtigen tijdens en na de diensten. Op zondag 17 april is de kunstenaar na de dienst van 11.00 uur zelf aanwezig om onder het genot van een kopje koffie een toelichting te geven op zijn werk.
De schilderstukken zijn uitgevoerd in olieverf en van fors formaat nl. 100 x 100 cm.
De expressie is groot en wie er voor open staat wordt gegrepen door het menselijk leed.
Opvallend is dat het lijden van Jezus geplaatst is in onze moderne tijd. Een kind met een bal in de hand staat te kijken; op een van de doeken is een huis in aanbouw.
Pierre Servat heeft het verhaal van het lijden van Jezus bewust niet mooier willen maken. 'Als mensen worden geraakt of ontroerd door de uitbeelding, die ik heb gekozen, heb ik bereikt wat ik wilde bereiken'.